Wednesday 2 August 2017

Jenis Jenis Bukhoor Atau Bakhoor (Kemenyan)

Bole Dapatkan Mabkhara Dari Kami

Disini kami sediakan beberapa jenis kemenyan. Terdapat 10 jenis kemenyan dari beberapa negara termasuk satu kemenyan dikenali sebagai kemenyan pemanggil atau kemenyan jin.

Damar yang diperolehi dari pemberian ghaib. Satu dari dalam tanah manakala satu lagi didapati dari dalam batang pohon yang reput dan masih terdapat bentuk sarang serangga serta akar kayu dan kulit didalamnya. 

Disini beberapa jenis kemenyan dan bukhoor iaitu:
- kemenyan arab 
- kemenyan pemanggil 
- kemenyan kelulut 
- kemenyan jin 
- kemenyan susu 
- kemenyan merah 
- kemenyan hitam 
- kemenyan madu 
- kemenyan jin 
- kemenyan hitam susu 
- kemenyan kristal 
- kemenyan kuning 
- kemenyan hijau 
- kemenyan merah susu 
- kemenyan bukit 
- kemenyan bunian




1- Bukhoor Maghribi:
Bukhoor ini terbuat dari bahan kayu gaharu dan kayu cendana yang dihaluskan dengan campuran minyak khusus. Warnanya agak hitam legam dan agak basah aromanya agak menyengat dan bila dibakar asapnya berwarna putih kehijauan untuk memilih bukhoor ini haruslah teliti dan berhati-hati kerana bukhoor ini telah beredar 100 macam lebih dengan bahan berbeza tetapi namanya berbeza. 

Sebagai bukhoor berkelas, kita harus tahu mana yang boleh dipakai dan mana yang tidak. Sebagai pengujiannya, cubalah ambil sedikit bukhoor tersebut, dan gosokkan pada kedua telapak tangan Anda. Apabila bukhoor tersebut berminyak serta mengandung warna kecoklatan, maka itulah yang harus dipilih.


2. Bukhoor Apel Jin Madat
Bukhoor ini terbuat dari hampas madu lebah lanceng yang dicampur dengan minyak khusus, warnanya hitam bercampur putih kekuning- kuningan. Apabila dibakar baunya lembut namun cepat menyebar ke seluruh ruangan dan asapnya berwarna hitam keputihan. 

Untuk meneliti asli tidaknya Apel Jin tersebut yaitu dengan cara: apabila dipegang terasa melekat dan susah dilepaskan, apabila ditekan akan terasa lembik dan tidak mudah patah atau putus dan apabila dilekatkan pada sehelai kain dan bekasnya tidak akan luntur.


3. Bukhoor Ja’faron:
Terbuat dari daun pohon salwa yang dikeringkan. Daun tersebut nantinya ditumbuk dan mengeluarkan getah berwarna merah seperti warna darah dan mengandungi aroma wangi secara semulajadi. Bukhoor ini tidak boleh ditiru dan diracik oleh orang-orang Indonesia/Malaysia kerana pokoknya hanya tumbuh di sekitar gurun pasir dan hanya terdapat di daerah Arab Saudi, Yaman, Turki dan sekitarnya.


4. Bukhoor Ambar:
Bukhoor ini terbuat dari serat pohon kurma ambar yang dicampur dengan minyak zaitun serta sepuluh minyak khusus lainnya. Warnanya merah muda dan agak kering. Bila dibakar asapnya sedikit, namun aromanya sangat merebak lembut serta enak dihidu. 

Bukhoor ini sangat disukai oleh para sahabat Nabi Saw kerana kelembutannya serta wanginya yang sangat khas. Untuk mendapatkan Buhur Ambar sangat lah susah kerana harganya sepuluh kali lebih mahal dari bukhoor lain (harga mencecah sampai ribuan ringgit segram).


5. Bukhoor Sulthon:
Terbuat dari serat kulit kayu cendana yang dicampur dengan serbuk kemenyan arab. Warnanya hitam keputihan, aromanya khas bau kemenyan dan mudah dikenali.


6. Bukhoor Malik atau Al-Mulkul:
Bukhoor bahannya dari kayu setanggi serta daun sirih yang dihaluskan dengan campuran minyak cendana merah, aromanya sedikit menyengat dan berwarna hitam kemerahan. Bila dibakar asapnya berwarna putih hitam atau boleh jadi semua hijau. Ciri yang tepat dan mudah untuk memilih bukhoor ini adalah bila dipegang terasa dingin atau sejuk seperti mint (pudina)


7. Bukhoor Al-Yamani:
Bukhoor ini berasal dari negara Yaman. Daunnya diperbuat dari 7 getah pohon yang berbeza, warnanya hitam dan mengandung butiran kristal merah. Baunya sangat lembut dan tidak menyengat hidung. Ciri dari bukhoor ini adalah bila kita menghidu baunya seolah ingin batuk, bersin atau gatal tekak.


8. Bukhoor Salwa:
Terbuat dari kayu salwa yang dicampur dengan cendana merah atau disebut juga minyak Sayidina Ali. Warnanya ada yang merah juga ada yang hitam. Ciri dari bukhoor ini adalah bila dipegang akan meninggalkan warna yang membekas di tangan.


9. Bukhoor Al-Udud:
Bukhoor ini tidak banyak terdapat kerana bahannya yang sangat susah dicari iaitu pohon attakif dan hanya ada di negara Baghdad (Iraq). Warnanya putih susu dan bentuknya seperti krim. Bukhoor ini sangat disukai sekali oleh seluruh bangsa Gaibiyah.


10. Bukhoor Fathul Jin Bukhoor
Bukhoor ini dikhususkan sebagai medium penghubung bangsa jin. Warnanya putih dan berbentuk kristal. Bila dibakar asapnya sangat banyak dan berwarna putih bersih. 

Untuk membuktikan keaslian bukhoor ini celupkan butiran kristal putih pada segelas air tawar. Bila butiran tersebut berwarna seperti warna air berarti buhur itulah yang asli. Kerana banyak bukhoor yang berbentuk butiran kristal namun terbuat dari bahan kimia yang tidak boleh merubah warna. 


1 comment:

  1. bagus sekali ya min artikel ini , saya sangat terbantu oleh artikel yang bagus ini dan menambah wawasan saya , saya berharap anda bisa terus berkarya untuk anak banga , dan pastinya saya mendoakan yang terbaik untuk anda sukses selalu dan sehat selalu
    bandarq terpercaya
    agen domino teraman dan terpercaya
    jika ada salah saya dalam pengetikan saye meminta maaf,salam hormat terdalam saya, terima kasih

    ReplyDelete